Adózási leckesorozat (kezdő) gazdáknak
Fejezetek
A kata –Kisadózó vállalkozók tételes adója- egy kizárólag főállású egyéni vállalkozók számára választható adózási forma. A katázás feltételei jelentősen szigorodtak, a jelenleg hatályos jogi szabályozást a 2022. évi XIII. törvény tartalmazza.
Ennek értelmében kata szerinti adózást csak főfoglalkozású vállalkozóként választhatja.
Főfoglalkozású egyéni vállalkozónak az számít,
• Akinek nincs heti 36 órát elérő, vagy meghaladó munkaviszonya (akár alkalmazottként, akár más vállalkozásban)
• Aki nem nyugdíjas
• Aki nem nappali tagozatos egyetemi hallgató
• Aki nem hivatásos nevelőszülő
A kata egy tételes, a költségektől független adó. Mértéke havi 50.000 forint. Ennek megfizetésével teljesítette valamennyi, személyi jövedelemadó, szociális hozzájárulási adó, és járulékfizetési kötelezettségét. Ezeken kívül az iparűzési adót, gépjárműadót, vagy az egyéb helyi adókat ugyanúgy meg kell fizetni, mint más adózási formák esetén.
A havi 50.000 forintos tételes adót minden olyan hónap után meg kell fizetni, amikor vállalkozása aktív volt, egyéni vállalkozás esetén ugyanis lehetőség van szünetelésre.
A kata bevételi értékhatára nettó 18.000.000 forint/év, havonta 1.500.000 forint. Ezt az értékhatárt arányosítani kell: a 18 millió akkor igaz, ha a vállalkozása egész évben, januártól decemberig aktív volt. Ha a vállalkozását két hónapig szüneteltette, akkor ez a bevételi értékhatár 15.000.000 forintra csökken. Vagyis naptári éven belüli aktív hónapok száma X 1.500.000 Ft.
A bevételi értékhatár átlépése esetén 40% plusz adót kell fizetni az értékhatár feletti rész után.
Kapcsolódó iratminták
Termőföld életjáradéki szerződés
Készítette: dr. Schmuczer Anita
Termőföld ajándékozási szerződés
Készítette: dr. Schmuczer Anita
Példa: a vállalkozása 8 hónapot működött egy évben, és 14 millió forint bevételt szerzett.
Bevételi értékhatár: 8 X 1.500.000 = 12.000.000 Ft.
Bevételi értékhatár feletti összeg: 2.000.000 Ft.
Fizetendő adók: havi kata 8 X 50.000 = 400.000 Ft. Értékhatár túllépése miatti adó: 2.000.000 X 40% = 800.000 Ft.
Összes fizetendő adó: 1.200.000 Ft.
Katásként a kata mellett még iparűzési adót is fizetni kell. Az iparűzési adó alapja a nettó árbevétel, mértéke maximum annak 2%-a. Katásként az iparűzési adót többféle módon fizetheti meg.
1. Tételes, évi fix 50.000 forint összegű iparűzési adó
2. Árbevétel-anyagköltség X 2%
3. Sávos iparűzési adó
Azt, hogy a három közül melyiket érdemes választania, a várható árbevétel, és az anyagköltség nagysága határozza meg. Mivel a törvény az előző évihez képest bonyolultabb lett, ebben is érdemes egy könyvelő egy segítségét kérni.
Az iparűzési adó választása egy évre szól. Ez azért jó, mert a vállalkozás növekedésével, fejlődésével lehetőség van a számára anyagilag legkedvezőbb megoldást választani.
Egyéb, lényeges tudnivalók:
• Egyéni vállalkozóként (így katásként is) évi 5000 forint kamarai hozzájárulás fizetendő.
• A Megszerzett bevételről vagy nyugtát, vagy számlát kell kiállítani. Ehhez ugyan nem kötelező, de célszerű számlázóprogramot használnia.
• Nagyon fontos, hogy katásként csak magánszemélytől származhat bevétel!
• A bizonylatokat katásként is kötelező megőrizni. Ez egyaránt vonatkozik a kibocsátott nyugtákra, és számlákra is. Ezt a számlázóprogramok tudják.
• Katásként is lehet áfa alany (erről részletesen később). Ebben az esetben az áfabevallás elkészítéséhez is szükségesek a bevételi, és kiadási bizonylatok, és költségszámlák.
• A havi tételes, 50.000 forintos adót bevallani nem kell, csak megfizetni, mindig a tárgyhót követő hónap 12. napjáig. Vagyis a szeptemberi kata fizetési határideje október 12.
• Évente egyszer kell kata bevallást benyújtani, melynek alapja az év közben vezetett bevételi nyilvántartás.
• Ennek a bevallásnak a benyújtási határideje február 25-e.
• Ugyanez a határideje a bevételi értékhatár túllépése miatt keletkezett különadó megfizetésének.
• Az esetlegesen szükséges áfabevallást a gyakoriságnak megfelelően, a tárgyidőszakot követő hónap 20. napjáig kell benyújtani.
• Katás egyéni vállalkozást az Ügyfélkapun keresztül történő bejelentéssel lehet indítani.
• Egyéni vállalkozás indítására irányuló szándékát a webes ügysegéden tudja bejelenteni. Meg kell adnia a vállalkozás székhelyét, és ha van, telephelyét is. Amennyiben a vállalkozása székhelyéül szolgáló ingatlan nem a saját tulajdona, székhelyhasználati hozzájárulásra lesz szükséged az ingatlan tulajdonosától.
• A tevékenységi köröket az ÖVTJ (Önálló Vállalkozói Tevékenységek Listája) alapján tudja kiválasztani. Nagyon fontos, hogy katás egyéni vállalkozóként a 68.20, saját, vagy bérelt ingatlan üzemeltetése, bérbeadása tevékenységet nem választható!
• A webes ügysegéden kell megjelölnie azt is, hogy szeretne –e áfa alany lenni, vagy pedig az alanyi áfamentességet választja.
• Az iparűzési adó alá az E-Önkormányzati portálon tud bejelentkezni.
• Ha mindent jól csinált, gyakorlatilag azonnal megkapja a határozatot az egyéni vállalkozóként történt nyilvántartásba vételről.
• Egyéni vállalkozása jogilag innentől él, innentől végezheti egyéni vállalkozói tevékenységedet.
Amennyiben nem választott áfa alanyiságot, nincs szüksége külön vállalkozói bankszámlára. Ilyet csak áfa alany vállalkozásoknak kell nyitni. Ennek ellenére azt javaslom, legyen külön privát, és külön vállalkozói bankszámlája, hosszabb távon jobban jár, ha a kettő kiadásait külön kezeli. Ez akkor is így van, ha katás vállalkozóként az adók megfizetése után fennmaradó összeg teljes egészében az öné, azzal szabadon, adózott jövedelemként rendelkezik.
Leckék
- 1 1. LECKE: Kata tudnivalók
- 2 2. LECKE: A Kata és az áfa
- 3 3. LECKE: Biztos, hogy Kata?
- 4 4. LECKE: Alkalmazott: mennyibe kerül, és hogyan lehet felvenni?
- 5 5. LECKE: Könyvelővel, vagy nélküle?
- 6 6. LECKE: Számla vagy nyugta?
- 7 7. LECKE: Marketing – mit jelent, és miért van rá szüksége?
- 8 8. LECKE: Marketing-pozicionálás: mit jelent, miért fontos?
- 9 9. LECKE: Marketing: ki az ideális vevő?
- 10 10. LECKE: Marketing: mi a stratégia, milyen eszközök, közösségi felületek léteznek?
- 11 11. LECKE: Kata, átalányadó – van költség, vagy nincs költség?
- 12 12. LECKE: Az árazás alapjai – mennyi az annyi?